Translate

vineri, 17 noiembrie 2023

Ce vorbim la training despre schimbare...

 Observ în ultima vreme un trend extrem de periculos - boala schimbărilor. O grămadă de oameni, unii cu carte multă, se schimbă peste noapte. Azi îi știi într-un fel, mâine sunt la 180 de grade. Nu, nu asta e periculos că acești oameni devin vegetarieni, budiști, musulmani, maneliști, cocote, politicieni sau bișnițari. Problema e că din secunda doi a acestei presupuse transformări simt nevoia să îi propovăduiască beneficiile publicului larg și ulterior aproape toți încearcă să monetizeze pe seama credulilor. Schimbarea a devenit sinonimă cu marketingul. „Așa de bine mă simt de când sunt vegan...încercă și tu, să-ți recomand niște produse...”. Schimbarea a încetat să mai fie autentică iar oamenii nu se mai percep ca suma experiențelor lor de viață. Fiecare se crede sau se vede altceva. Poate fi vorba de o criză a identităților, de confuzia așternută cu lejeritate de societatea contemporană. Pare că nimic nu mai este ancorat în realitate – se încurajează visele, ipotezele, falsurile, se alimentează ideea de reușită fără efort. Oamenii se schimbă azi de dragul aparențelor, de dragul partenerului, a trendurilor din media socială, din oportunism, dar aproape niciodată nevoia de schimbare nu vine natural, din interiorul lor. Ce poți pierde dacă nevoia schimbării nu vine de la tine? Totul...adică pe tine.

În concluzie, nu te schimba niciodată pentru cineva sau ceva. Dacă totuși simți nevoia să te schimbi, asigură-te că:
- schimbarea e gândită și planificată;
- că e dorită de tine în mod autentic (nu ți s-a impus);
- are potențial de a-ți aduce o îmbunătățire a calității vieții și a relațiilor interumane;
- costurile schimbării sunt suportabile;
- ai sprijinul celor care te iubesc;
- nu îți va părea rău pentru ceea ce pierzi schimbându-te;
- nu vorbești despre schimbarea ta până nu ai ajuns la o concluzie legată de rezultate.
Amintește-ți că dacă ție ți s-a potrivit o schimbare și ți-a adus beneficii asta nu înseamnă că respectiva schimbare funcționează pentru toți. Suntem sisteme diferite, cu valori și experiențe diferite. Banul poate fi numitorul comun în coruperea sistemelor de valori și unul din principalele triggere în schimbare. Unii nu se schimbă atâta timp cât sunt conectați la bani (milioane de cupluri nefericite dependente de banii partenerului) alții se schimbă pentru a se conecta la bani (aspect de Barbie pentru a atrage parteneri bogați). Statistic, schimbarea care are în vizor doar banii, aduce mult mai multă nefericire prin creșterea nejustificată a așteptărilor și standardelor. De ce credeți ca peste 70% dintre câștigătorii la loterie din lumea întreagă ajung să trăiască în sărăcie după câțiva ani? Răspunsul e simplu, pentru orice schimbare majoră trebuie să fii pregătit!
Ce am scris eu nu se potrivește doar indivizilor ci și instituțiilor sau sistemelor. Orice schimbare trebuie justificată temeinic – CINE vrea schimbarea? DE CE este necesară schimbarea? CE se schimbă? CU CE resurse? AVEM sprijin? Suntem pregătiți de schimbare? CINE își asumă succesul sau eșecul?
Poate va mai aduceți aminte de reclama de la Bergenbier cu „Nu mai ești bărbatul de care m-am îndrăgostit (după ce eu te-am determinat sa te schimbi)”...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu