Daca facem un mic studiu al pietei observam diferente
foarte mari in ceea ce priveste taxa pe participant la un curs de formare. Luam
spre exemplu un curs de Formator sau Manager de proiect autorizat la ANC constatam
ca plaja de preturi este neobisnuit de mare. La unii furnizori cursul costa 250
lei la altii costa 1500 lei. Deci de 6 ori mai mare. Daca prioritatea
cursantului este sa dobandeasca doar diploma verde (recunoscuta international J, cum isi fac toti reclama) atunci
ar fi tentat sa aleaga furnizorul cu pretul cel mai mic. Dar daca vrea sa si
invete ceva la acel curs lucrurile se schimba. Din punctul meu de vedere este
simplu, cei cu preturi mici fenteaza sistemul si nu ofera o experienta de
invatare consistenta (nici n-ar avea cum la 250 lei) focusul fiind pe obtinerea
diplomei, iar cei cu preturi foarte mari focuseaza intentionat mesajul pe
calitatea cursului si cat de multe poti sa inveti si mai ales de la cine pentru
a justifica preturile mari. Este vesnica poveste – Cantitate vs. Calitate.
Intr-un fel e bine ca e asa, ca si cursant ai de unde
alege, insa daca ai vrea sa inveti ceva si sa te simti bine la curs mai tare te
pacalesti daca alegi un furnizor cu preturi mici, decat unul cu preturi mari.
Asadar, daca ai un curs si nu stii cat sa fixezi taxa de
participare simpla studiere a pietei nu e relevanta. E foarte important unde
vrei sa te plasezi, care este segmentul tau intre cei care fac training la
cantitate sau la calitate. Evident ca in orice domeniu exista low-end, mid-end
si high-end training chiar in cadrul aceleiasi scheme de certificare ANC. Incearca
sa vezi dincolo de marketing. Marketingul e VRAJEALA. Chiar si cei low end
promit calitate, cei mai buni traineri, o experienta de neuitat (indeed).
Domeniul promovarii in training nu a evoluat deloc de vreme ce toti au
aproximativ aceleasi „texte”. Drumurile batatorite nu sunt intotdeauna cea mai buna
solutie, iar in domeniul acesta este nevoie de ...nevoia de inovatie.
Ceea ce vrei sa afli ca prim pas este CAT TE COSTA pe
tine sa organizezi un curs in functie de segmentul pe care ti l-ai ales. Apoi
in functie de o gramada de variabile poti fixa taxa de curs. In acest biznis
este foarte important sa faci cursul asa cum ai promis initial si sa ai si un
profit decent. Daca nu calculezi lucrurile bine fie aduci bani de acasa ca sa
ramai pe piata fie nu vei conta in viitor.
Pretul real al unui curs de
formare
Taxa de
participare este calculata in functie de mai multi factori variabili. Mai jos
incercam sa si exemplificam, luand in calcul valori medii de preturi si
procente pentru Bucuresti, un furnizor din categoria IMM, curs de 5 zile,
autorizat ANC, 12 cursanti, fara TVA.
Cheltuieli
|
Costuri
|
Total lei
|
1. Cheltuieli directe cu organizarea cursului:
|
||
Costuri cu formatorii
|
600 lei brut x 5 zile
|
3000
|
Chiria salii de curs
|
300 lei x 5 zile
|
1500
|
Catering
|
30 leix 5 zile x 12
participanti
|
1800
|
Consumabile
|
40 lei x 12 part.
|
480
|
Mapa + Suport de curs
|
25 leix12 part.
|
300
|
Certificate (inclusiv redactat)
|
5 lei x12 part
|
60
|
Comisie de examinare
|
200lei/curs
|
200
|
Transport organizator (combustibil)
|
150 lei/curs
|
150
|
2. Cheltuieli indirecte
|
||
Costuri cu promovarea ofertelor
de formare (internet, tel, abonamente)
|
100 lei/curs
|
100
|
Costuri de management (contabil,
asistenti etc.)
|
200 lei/curs
|
200
|
Amortizari echipamente/vehicule
|
50 lei/curs
|
50
|
Credite
|
100 lei/curs
|
|
|
|
|
3. Profit minim impozabil
|
1000 lei/curs
|
1000
|
|
||
Total
|
8840
|
|
Taxa de participare/cursant
|
8840 lei/12 participanti
|
736
|
Exercitiul pe care l-am facut are rol de exemplificare.
Evident ca se poate face si mai scump si mai ieftin in functie de cum va
renteaza sa sustineti cursurile. Puteti avea mai multe sau mai putine categorii
de cheltuieli in functie de firma, de dotari, proprietati, flux de lucru,
personal, politica interna. Chiar daca
sunteti voi formatorii cursului sau aveti sala de formare nu inseamna ca nu
trebuie sa va bugetati munca sau proprietatea din dorinta de a tine preturile
jos.
Cel mai important lucru este sa va stabiliti de la ce nivel de venit in sus poate avea loc un
curs. El se stabileste si in functie de segmentul la care va adresati, numarul
de participanti si ceea ce doriti sa oferiti in afara de cursul propriu-zis. Daca
acel nivel de venit este atins tot ce incasati peste poate insemna profit. De abia dupa ce ati atins nivelul minim de profitabilitate va puteti gandi la politici de
discount, reduceri, bonusuri, alte facilitati.
Atentie!!! E simplu sa spuneti caut o locatie mai ieftina, nu dau cofee-break sau materiale suport printate din dorinta de a avea o taxa mai mica. Insa orice rabat de la minimele norme, bunele practici de organizare a unui curs lovesc in confortul participantilor in starea lor de spirit cu efecte negative in procesul instructiv. La urmatorul curs ramaneti fara clienti instant. Trebuie sa oferiti maximum de calitate raportat la conditii cel putin decente si la un pret asemenea.
Dupa 12 ani in managementul formarii stiu ca la un pret de 250 lei nu poti face un curs de calitate (mediu, formatori, materiale, feedback pozitiv).
Exemplu: Sunt companii de training care ofera cursuri
doar in locatii de clasa A (hoteluri, cladiri moderne), se adreseaza doar
segmentului management, ofera obligatoriu mese si cofee-break, materiale de
curs pe hartie glossy, cei mai bine cotati traineri de pe piata, cursurile sunt
marketate ca evenimente. In mod clar in cazul lor luxul (obrazul subtire) se
plateste. Ei stiu ca nu pot organiza un astfel de curs fara 15-20 de cursanti
care platesc de la 500 de Euro in sus.
Succes!
Buna seara,
RăspundețiȘtergereCa sa intelegeti cum merge piata de formare va sfatuiesc sa faceti un alt calcul: tinand cont ca sunteti proprietarul spatiului,aveti cursanti recomandati de alti cursanti:28 persoane intr-o grupa,nu oferiti servicii de catering si formatorii sunt angajati full time s-ar putea din 250 de lei/persoana sa ramaneti si cu profit.
Eu am ales sa fac un curs la Eurodeal din cauza pretului foarte accesibil si fiindca am fost trimisa de firma care nu recunoaste ca valoare decat cursurile facute la ei.Am fost curioasa cum de sunt locul 1 in top profit(aveau diploma afisata la sediu) pe sectorul lor de activitate cu pret asa mic si mi s-a explicat cum v-am spus acum.
In ceea ce priveste cursul(a fost un curs de inspector resurse umane),a fost ceva deosebit,daca aveam profesori in facultate cum a fost Dl. Panait,probabil ca acum eram profesor doctor in psihologie si nu o biata fata care scrie pe forumuri.
Probabil dvs. in acest moment incercati sa ridicati preturile si asta nu este in favoarea cursantilor,noi stam cam prost cu banii.
Stimata doamna Marcela Puscas,
ȘtergereVa multumesc pentru comentariu. Daca ati avut o experienta fericita la un curs de formare la care ati platit un pret mai mic este tot ce conteaza. Felicitari!
Tot ce spuneti dvs. se regaseste si in articol unde dupa exemplificarea cu pretul am spus ca taxa poate scadea daca nu plateste furnizorul pentru tot soiul de cheltuieli cum ar fi sala, catering, etc.
Exista posibilitatea ideala pentru participanti sa nu plateasca nimic pentru un curs. De exemplu plateste angajatorul sau cursurile se fac in cadrul unui proiect european. Asta nu inseamna ca sunt gratuit. Altcineva plateste pentru ele.
Mai exista situatia in care furnizorul incheie un protocol de colaborare cu cateva institutii publice si private in care se garanteaza un pret mai mic la formare contra unui numar de cursanti asigurati in anul respectiv. Din comentariul dvs. inteleg ca aceasta a fost situatia cand spuneti ca: ati ales un curs la care ati fost trimisa :-), ca doar acele diplome se recunosc la institutia dvs. E limpede ca exista un aranjament institutional. Eu in articol ma refeream la piata libera fara astfel de aranjamente. Am auzit si eu de cursuri cu 50 de oameni in sala din dorinta de a tine pretul cat mai jos. Cantitatea la fel de bine poate genera profit atata timp cat ai cheltuieli minime si cursanti asigurati prin protocoale sau alte aranjamente. Fiecare furnizor isi poate stabili strategia de piata...unii se adreseaza unei nise insistand pe calitate, altii fac de toate de la initiere la calificare, re-calificare si mizeaza pe cantitate.
Eu spuneam in articol ca nu ai cum sa faci un curs de calitate cu 250 lei daca ai toate acele cheltuieli si un numar optim de maximum 18 persoane in sala.
Lucrez in aceasta piata de 12 ani si STIU cum merg lucrurile. Unii furnizori au pur si simplu EXCLUSIVITATE in baza unor aranjamente obscure, mai ales in sectorul public. NU exista nici un fel de competitie nici un fel de optiune. Toti angajatii fac cursuri DOAR cu acel furnizor....serviciul de achizitii publice stie de ce, cursantul nu! Cei care nu se „pricep” la astfel de aranjamente inscriu cursanti OPEN. Evident profitul are de suferit. V-ati inceput comentariul cu faptul ca trebuie sa INTELEG ca asa functioneaza piata. Va contrazic putin. Doar o parte a ei.
Pe de alta parte spuneti ca ati avut un formator bun. Nu este neobisnuit. Formatori talentati puteti gasi si la cursuri gratuite precum puteti gasi si „dezastre” la cursuri de sute de euro. Asa e viata formatorului, o grupa te place foarte tare, alta deloc.
Ati inteles gresit ca vreau sa ridic preturile. Articolul are 2 scopuri. 1. Pe noii furnizori ii indemn sa isi calculeze bine costurile si sa-si aleaga un segment caruia i se adreseaza 2. Pe cursanti ii indemn sa isi aleaga bine furnizorul de formare pentru a avea parte de o experienta fericita.
Succes si la cat mai multe cursuri!
Multimesc pentru raspunsul de la comentariu.
RăspundețiȘtergereExista cursuri la preturi decente si de buna calitate.
RăspundețiȘtergereUn management bun al firmei poate sa scada cheltuielile si chiar o parte din profit in avantajul cursantilor.
Am urmat si eu un curs la firma specificata mai sus, nu am nimic de reprosat! Tot respectul! si cursul a fost OPEN, niciun angajament, i-am gasit pe net, am fost sa ma inscriu, am urmat cursul si acum lucrez ca inspector hr.
dvs. ce cursuri organizati ?
Cu respect,
Parvu Cosmin