Fie ca esti companie de training și
cauti formator pentru a livra unul dintre cursurile tale fie ca esti manager HR
care doresti sa angajezi un formator intern pentru a se ocupa de trainingul angajatilor pe un anumit
segment de activitate trebuie sa stii ca dincolo de cum ai procedat pana acum
exista cateva criterii „oficiale” de alegere a unui formator. Cand spun
oficiale ma refer la teoria vehiculata in literatura de specialitate. In toate
cazurile scopul alegerii cu atentie a trainerului este unul comun – participantul
trebuie sa fie multumit, chiar fericit ca a participat la cursul respectiv.
Pentru furnizorul de formare acest lucru inseamna „creșterea ratingului” și
potentiali noi clienți veniți prin recomandare directa iar pentru Managerul HR
inseamna o consolidare a pozitiei de management și demonstrarea competențelor.
In stabilirea criteriilor am imbinat
teoria cu practica de 12 ani in acest domeniu si ma voi referi la resursa
existenta pe piața românescă. In strainatate e altceva...nu e ca la noi J. Toate lucrurile pe care le scriu mai jos ii vor ajuta
pe cei care-si iau treaba in serios și doresc sa implementeze programe de
dezvoltare profesionala de calitate. Cei care sunt obisnuiti sa faca lucrurile
la bifa sau care vad doar profitul imediat nu au nevoie de criterii sau sfaturi.
Se descurca singuri.
In dezvoltarea resurselor umane NU
exista bun si ieftin, în general, calitatea merge mana in mana cu bugetul
investit.
Pasul
1
Inainte de a te apuca sa cauti sau
sa alegi un trainer ai nevoie sa stii cateva lucruri importante care vor conta
în stabilirea criteriilor și în procesul de selecție. Dintre acestea:
1. Domeniul cursului/programului,
tipul (specializare, perfecționare, calificare, etc), obiectivele, daca este
cazul- nivel de calificare sau certificare a trainerului
2. Durata cursului/programului de
pregatire, orar (numar de zile, numar de ore/zi)
3. Locatia unde se vor desfasura
cursurile
4. Existenta materialelor suport
5. Bugetul pe care il ai la
dispozitie pentru plata trainerului
6. Profilul participanților (varsta,
pregatire, funcționalități, ierarhii, femei/bărbați, etc.)
7. Alte activități pe care ai vrea
sa le facă trainerul în afara livrării efective a cursului.
8. Modul de lucru și relaționare
între tine și trainer
9. Reguli impuse trainerului, cod de
etica (daca e cazul)
10. Tipul de contract pe care-l
agreezi (prin firma, PFA, conventie de prestari servicii, etc), cand anume se
vor face platile mai ales intr-un program cu durată mare, cine si cand suporta
cheltuieli de cazare, masa, transport in cazul unui curs in alta localitate.
Indiferent cine va fi trainerul
selectat, de informatiile de mai sus are nevoie din start. Orice omisiune sau
neclaritate are menirea de a „stirbi” din credibilitatea companiei care face
oferta unui anumit trainer.
Criterii de selectie
1.
Competența și reputația în domeniul cursului/programului (include experienta de
trainer).
Aici puteti stabili măcar:
- nivelul minim de expertiza in
domeniu (certificare + experienta practica-ani sau proiecte, etc. )
- nivelul minim de expertiza ca trainer
(certificare+ numar de grupe formate, ani de experiență)
- numarul minim de recomandări de la
clienti
Atenție! Dacă alegeți un trainer
numai după criterii cantitative (cel mai certificat, cel mai vechi in domeniu, cele
mai multe grupe formate, cele mai multe recomandări) nu inseamna ca este
automat trainerul pe care-l cautati.
2. Tariful oferit/solicitat
Așa cum spuneam mai sus, calitatea
unui program de formare este in general direct proporțională cu prețul platit.
Nu există trainer bun, experimentat, tehnic si charismatic la preturi extrem de
accesibile.
Aici trebuie sa fim realisti. De
exemplu daca dispuneti de un buget maximum de 50 de lei/zi cu siguranta nu va
puteti permite nici macar un junior trainer. De aceea in momentul in care
stabiliti criteriile la categoria 1 incercati sa corelati cu preturile
vehiculate pe piata.
Aici puteti stabili măcar:
- limita maxima a tarifului/zi
O strategie este sa oferiti, la
prima strigare, 75% din limita maxima a tarifului, iar daca gasiti trainerul
potrivit puteti la negociere sa mergeti pana la 100%.
Atenție! Dacă alegeți un trainer
numai după preț (se încadrează în limitele stabilite) nu inseamna ca este
automat trainerul pe care-l cautati. De asemnea cel mai scump nu inseamna aproape
niciodata cel mai bun. In training, la fel ca in fashion, cel mai bun inseamna
ce ti se potriveste tie la pretul pe care ti-l permiti.
3. Disponibilitate
de timp
Asigurati-va ca oferta cuprinde si
un criteriu legat de timp. Aveti nevoie ca trainerul sa se angajeze ca lucreaza
pentru voi toata perioada preconizata. Nu aveti nevoie de traineri care in
momentul in care prind un contract mai banos va lasa cu ochii in soare.
Aici puteti stabili măcar:
- numarul minim de zile de formare/
durata contractului
- penalitati in cazul nerespectarii
duratei contractului/programului negociat
Atenție! Daca din diverse motive
intarziati inceperea contractului, formatorii alesi pot deveni indisponibili.
De regula, formatorii au CV-urile anexate in diverse alte licitatii si proiecte
care pot fi castigate și care ii obliga (mai mult sau mai putin) sa le onoreze.
4.
Charisma, prezență, stil, relaționare
Criteriile din aceasta categorie
sunt foarte greu de formulat la prima vedere. Trainerii sunt diferiti, cu
calitati si defecte de la mama natura sau educate. De aceea va sugerez aici sa
faceti o lista scurta de 3-5 traineri care se califica la categoriile de
criterii 1-3 si sa ii invitati la o discutie deschisa in care sa observati (pe
baza unei eventuale liste de observatie):
- stilul de comunicare
- deschiderea
- prezența, postura, gesturile
In cazul unui contract consistent si
pentru a va usura decizia puteti sa ii propuneti sa sustina un curs demo de
maximum 2 ore in care sa observati stilul de formare, relationarea cu
participantii, mesajele transmise, etc. Retineti ca in fata unui contract
serios doar cei care au ceva de ascuns sau cei cu aere de vedeta refuza sa
sustina un curs demo. N-ati vrea sa lucrati cu acestia.
Dupa discutie si demo ar trebui sa
fiti in masura sa alegeti trainerul potrivit, cel pe care l-ati placut cel mai
mult.
Sfaturi
utile:
-
Cu cat oferiti trainerului mai multe zile de formare cu atat puteti obtine un
tarif mai bun pe ziua de formare. Un curs de 2-3 zile, singular, va costa cel
mai mult.
-
Daca va place un trainer si primiti un tarif mare nu dezarmati. Incercati sa
negociati, oferiti-i alte facilitati, o perspectiva de viitor in colaborarea
voastra. In final probabil va accepta.
- In
cazul programelor lungi nu cautati vedetele din domeniu pentru ca nu vor fi
disponibile. Acestia prefera demersuri scurte la preturi foarte mari.
-
Nu cautati traineri care sunt fie extrem de tehnici fie extrem de charismatici.
Trainerul ideal este o mixtura intre tehnica si charisma.
-
Nu va luati in exclusivitate dupa recomandari de pe net/forumuri. Chiar daca
unii traineri sunt foarte prezenti in online s-ar putea sa fie rodul unui
marketing personal agresiv si nu neaparat dupa cat de multumiti au fost
clientii din sala de formare. In aceste
situatii luati legatura cu fostii clienti, telefonic sau e-mail. Veti afla mai
multe decat va asteptati.
- Refuzati
sa lucrati cu traineri care vor accepta oferta imediat fara a se interesa de
informatiile de la Pasul 1.
- Materialele
de curs sunt in responsabilitatea voastra. Trainerul nu este obligat sa vina cu
ele decat daca ati convenit in acest sens. Daca nu aveti cursul in portofoliu,
puteti cere trainerului sa elaboreze programa de pregatire, suport de curs,
fișe de lucru, dar acestea fac obiectul unui alt contract, cel de autor.
- In cazul cursurilor in alte localitati
negociati cu trainerul un tarif care sa includa si cheltuielile de cazare, masa
si transport. Va fi mai ieftin decat sa i le asigurati voi si sa nu fie
multumit de conditii ulterior.
-
Trainerul nu este din punct de vedere al informatiilor un Stie-Tot sau varianta
bipeda a Wikipedia. Principala lui calitate este aceea de a face oameni diferiti
sa lucreze impreuna, de a-i pune in situatii de invatare si de a atinge
obiectivele cursului.
-
Daca ati gasit trainerii potriviti incercati sa ii fidelizati. Concepeti o
relatie de tip win-win. Trainerului trebuie sa ii placa sa lucreze cu voi, cu
compania voastra, de dragul vostru. Daca este o relatie pur financiara
rezultatele nu vor fi pe masura asteptarilor.
-
Dati sanse celor care vi se par promitatori chiar daca nu au un background
solid sau nu vin din domeniul vostru. In training mereu este nevoie de „sange
proaspat”, alte puncte de vedere, alta perspectiva. Un tanar de perspectiva
poate justifica mai bine in timp investitia decat o vedeta plafonata care are
aceeasi placa (speech). Vedetele sunt
bune doar daca sunt gen Beckham, nu mai joaca bine fotbal dar se vand bine
tricourile cu numele lui.
-
Evitati sa lucrati cu cei cu aere de vedeta, care au pretentii exagerate, care
nu asculta ce doriti sa comunicati, cei pentru care nu conteaza cine e
auditoriul din fata lor.
-
Un trainer cu adevarat profesionist isi va face treaba cu acelasi entuziasm si
pasiune indiferent de tariful primit sau client.
Mult
succes!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu