Translate

marți, 19 februarie 2013

Cum imi aleg formatorul cu care doresc sa lucrez?


Fie ca esti companie de training și cauti formator pentru a livra unul dintre cursurile tale fie ca esti manager HR care doresti sa angajezi un formator intern pentru a se  ocupa de trainingul angajatilor pe un anumit segment de activitate trebuie sa stii ca dincolo de cum ai procedat pana acum exista cateva criterii „oficiale” de alegere a unui formator. Cand spun oficiale ma refer la teoria vehiculata in literatura de specialitate. In toate cazurile scopul alegerii cu atentie a trainerului este unul comun – participantul trebuie sa fie multumit, chiar fericit ca a participat la cursul respectiv. Pentru furnizorul de formare acest lucru inseamna „creșterea ratingului” și potentiali noi clienți veniți prin recomandare directa iar pentru Managerul HR inseamna o consolidare a pozitiei de management și demonstrarea competențelor.
In stabilirea criteriilor am imbinat teoria cu practica de 12 ani in acest domeniu si ma voi referi la resursa existenta pe piața românescă. In strainatate e altceva...nu e ca la noi J. Toate lucrurile pe care le scriu mai jos ii vor ajuta pe cei care-si iau treaba in serios și doresc sa implementeze programe de dezvoltare profesionala de calitate. Cei care sunt obisnuiti sa faca lucrurile la bifa sau care vad doar profitul imediat nu au nevoie de criterii sau sfaturi. Se descurca singuri.
In dezvoltarea resurselor umane NU exista bun si ieftin, în general, calitatea merge mana in mana cu bugetul investit.

Pasul 1
Inainte de a te apuca sa cauti sau sa alegi un trainer ai nevoie sa stii cateva lucruri importante care vor conta în stabilirea criteriilor și în procesul de selecție. Dintre acestea:
1. Domeniul cursului/programului, tipul (specializare, perfecționare, calificare, etc), obiectivele, daca este cazul- nivel de calificare sau certificare a trainerului
2. Durata cursului/programului de pregatire, orar (numar de zile, numar de ore/zi)
3. Locatia unde se vor desfasura cursurile
4. Existenta materialelor suport
5. Bugetul pe care il ai la dispozitie pentru plata trainerului
6. Profilul participanților (varsta, pregatire, funcționalități, ierarhii, femei/bărbați, etc.)
7. Alte activități pe care ai vrea sa le facă trainerul în afara livrării efective a cursului.
8. Modul de lucru și relaționare între tine și trainer
9. Reguli impuse trainerului, cod de etica (daca e cazul)
10. Tipul de contract pe care-l agreezi (prin firma, PFA, conventie de prestari servicii, etc), cand anume se vor face platile mai ales intr-un program cu durată mare, cine si cand suporta cheltuieli de cazare, masa, transport in cazul unui curs in alta localitate.   
Indiferent cine va fi trainerul selectat, de informatiile de mai sus are nevoie din start. Orice omisiune sau neclaritate are menirea de a „stirbi” din credibilitatea companiei care face oferta unui anumit trainer.

Criterii de selectie
Criteriile se pot împărți în 4 categorii majore:
1. Competența și reputația în domeniul cursului/programului (include experienta de trainer).
Aici puteti stabili măcar:
- nivelul minim de expertiza in domeniu (certificare + experienta practica-ani sau proiecte, etc. )
- nivelul minim de expertiza ca trainer (certificare+ numar de grupe formate, ani de experiență)
- numarul minim de recomandări de la clienti
Atenție! Dacă alegeți un trainer numai după criterii cantitative (cel mai certificat, cel mai vechi in domeniu, cele mai multe grupe formate, cele mai multe recomandări) nu inseamna ca este automat trainerul pe care-l cautati.  
2.  Tariful oferit/solicitat
Așa cum spuneam mai sus, calitatea unui program de formare este in general direct proporțională cu prețul platit. Nu există trainer bun, experimentat, tehnic si charismatic la preturi extrem de accesibile.
Aici trebuie sa fim realisti. De exemplu daca dispuneti de un buget maximum de 50 de lei/zi cu siguranta nu va puteti permite nici macar un junior trainer. De aceea in momentul in care stabiliti criteriile la categoria 1 incercati sa corelati cu preturile vehiculate pe piata.
Aici puteti stabili măcar:
- limita maxima a tarifului/zi
O strategie este sa oferiti, la prima strigare, 75% din limita maxima a tarifului, iar daca gasiti trainerul potrivit puteti la negociere sa mergeti pana la 100%.
Atenție! Dacă alegeți un trainer numai după preț (se încadrează în limitele stabilite) nu inseamna ca este automat trainerul pe care-l cautati. De asemnea cel mai scump nu inseamna aproape niciodata cel mai bun. In training, la fel ca in fashion, cel mai bun inseamna ce ti se potriveste tie la pretul pe care ti-l permiti.
 
3. Disponibilitate de timp
Asigurati-va ca oferta cuprinde si un criteriu legat de timp. Aveti nevoie ca trainerul sa se angajeze ca lucreaza pentru voi toata perioada preconizata. Nu aveti nevoie de traineri care in momentul in care prind un contract mai banos va lasa cu ochii in soare.
Aici puteti stabili măcar:
- numarul minim de zile de formare/ durata contractului
- penalitati in cazul nerespectarii duratei contractului/programului negociat
Atenție! Daca din diverse motive intarziati inceperea contractului, formatorii alesi pot deveni indisponibili. De regula, formatorii au CV-urile anexate in diverse alte licitatii si proiecte care pot fi castigate și care ii obliga (mai mult sau mai putin) sa le onoreze.

4. Charisma, prezență, stil, relaționare
Criteriile din aceasta categorie sunt foarte greu de formulat la prima vedere. Trainerii sunt diferiti, cu calitati si defecte de la mama natura sau educate. De aceea va sugerez aici sa faceti o lista scurta de 3-5 traineri care se califica la categoriile de criterii 1-3 si sa ii invitati la o discutie deschisa in care sa observati (pe baza unei eventuale liste de observatie):
- stilul de comunicare
- deschiderea
- prezența, postura, gesturile
In cazul unui contract consistent si pentru a va usura decizia puteti sa ii propuneti sa sustina un curs demo de maximum 2 ore in care sa observati stilul de formare, relationarea cu participantii, mesajele transmise, etc. Retineti ca in fata unui contract serios doar cei care au ceva de ascuns sau cei cu aere de vedeta refuza sa sustina un curs demo. N-ati vrea sa lucrati cu acestia.
Dupa discutie si demo ar trebui sa fiti in masura sa alegeti trainerul potrivit, cel pe care l-ati placut cel mai mult.
Sfaturi utile:
- Cu cat oferiti trainerului mai multe zile de formare cu atat puteti obtine un tarif mai bun pe ziua de formare. Un curs de 2-3 zile, singular, va costa cel mai mult.
- Daca va place un trainer si primiti un tarif mare nu dezarmati. Incercati sa negociati, oferiti-i alte facilitati, o perspectiva de viitor in colaborarea voastra. In final probabil va accepta.
- In cazul programelor lungi nu cautati vedetele din domeniu pentru ca nu vor fi disponibile. Acestia prefera demersuri scurte la preturi foarte mari.
- Nu cautati traineri care sunt fie extrem de tehnici fie extrem de charismatici. Trainerul ideal este o mixtura intre tehnica si charisma.
- Nu va luati in exclusivitate dupa recomandari de pe net/forumuri. Chiar daca unii traineri sunt foarte prezenti in online s-ar putea sa fie rodul unui marketing personal agresiv si nu neaparat dupa cat de multumiti au fost clientii din sala de formare.  In aceste situatii luati legatura cu fostii clienti, telefonic sau e-mail. Veti afla mai multe decat va asteptati.
- Refuzati sa lucrati cu traineri care vor accepta oferta imediat fara a se interesa de informatiile de la Pasul 1.
- Materialele de curs sunt in responsabilitatea voastra. Trainerul nu este obligat sa vina cu ele decat daca ati convenit in acest sens. Daca nu aveti cursul in portofoliu, puteti cere trainerului sa elaboreze programa de pregatire, suport de curs, fișe de lucru, dar acestea fac obiectul unui alt contract, cel de autor.
-  In cazul cursurilor in alte localitati negociati cu trainerul un tarif care sa includa si cheltuielile de cazare, masa si transport. Va fi mai ieftin decat sa i le asigurati voi si sa nu fie multumit de conditii ulterior.
- Trainerul nu este din punct de vedere al informatiilor un Stie-Tot sau varianta bipeda a Wikipedia. Principala lui calitate este aceea de a face oameni diferiti sa lucreze impreuna, de a-i pune in situatii de invatare si de a atinge obiectivele cursului.
- Daca ati gasit trainerii potriviti incercati sa ii fidelizati. Concepeti o relatie de tip win-win. Trainerului trebuie sa ii placa sa lucreze cu voi, cu compania voastra, de dragul vostru. Daca este o relatie pur financiara rezultatele nu vor fi pe masura asteptarilor.  
- Dati sanse celor care vi se par promitatori chiar daca nu au un background solid sau nu vin din domeniul vostru. In training mereu este nevoie de „sange proaspat”, alte puncte de vedere, alta perspectiva. Un tanar de perspectiva poate justifica mai bine in timp investitia decat o vedeta plafonata care are aceeasi placa (speech).  Vedetele sunt bune doar daca sunt gen Beckham, nu mai joaca bine fotbal dar se vand bine tricourile cu numele lui.
- Evitati sa lucrati cu cei cu aere de vedeta, care au pretentii exagerate, care nu asculta ce doriti sa comunicati, cei pentru care nu conteaza cine e auditoriul din fata lor.  
- Un trainer cu adevarat profesionist isi va face treaba cu acelasi entuziasm si pasiune indiferent de tariful primit sau client.

Mult succes!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu