Asemeni lautarilor care au invatat sa cante dupa ureche,
la fel si in domeniul formarii adultilor multi traineri practica aceasta
meserie invatand modele de altii (mai slabe sau mai bune) fara a se documenta serios
care sunt teoriile si practicile care stau la baza design-ului instructional. Avantajul
cunoasterii acestora permite o mai mare flexibilitate și aplicativitate in
proiectare în funcție de profilul grupului de cursanti și stilurile de
invatare. Din acest motiv imi propun sa abordez in urmatoarele articole cateva
din contributiile importante care au influentat modul de proiectare și livrare
a programelor de instruire pe care le cunoastem azi.
Teoria instruirii dupa Gagne
Teoria instruirii dupa Gagne este
utilizata pe scară largă in proiectarea instruirii în foarte multe domenii
și programe. Sintetizând ideile
din behaviorism și
cognitivism, el ofera
un model clar,
care este ușor de
urmat pentru proiectarea evenimentelor
de instruire contribuind semnificativ la capitolul eficiența
și concetrare pe subiect.
Pentru a identifica
tipurile de învățare, Gagne s-a întrebat cum ar putea fi învățarea demonstrata.
Astfel a clasificat domeniile de învățare, după cum urmează:
Domeniul Cognitiv
Informații verbale – reproduce informațiile
Abilități intelectuale - eticheteaza sau clasifica conceptele, aplica normele și principiile, rezolvarea problemelor care permit generarea de soluții sau proceduri
Strategii cognitive - strategii utilizate pentru învățare
Domeniul Afectiv
Atitudini- demonstrate prin alegerea optiunilor
Informații verbale – reproduce informațiile
Abilități intelectuale - eticheteaza sau clasifica conceptele, aplica normele și principiile, rezolvarea problemelor care permit generarea de soluții sau proceduri
Strategii cognitive - strategii utilizate pentru învățare
Domeniul Afectiv
Atitudini- demonstrate prin alegerea optiunilor
Domeniul Psihomotor
Abilități motrice - permite performanțe fizice
Gagne și Driscoll au elaborat un set de verbe standard corespunzătoare tipurilor de rezultate ale învațarii:
Abilități motrice - permite performanțe fizice
Gagne și Driscoll au elaborat un set de verbe standard corespunzătoare tipurilor de rezultate ale învațarii:
Informații verbale:, recita, spune, declara
Abilități intelectuale
1.Diferențiere: distinge, diferențiaza
2.Concepte concrete: identifica, numeste, specifica, eticheteaza
3.Concepte definite: clasifică, sortează (prin definiție)
4.Reguli: demonstrează, arată, rezolva (cu o singură regulă)
5.Reguli superioare: genereaza, dezvolta, rezolva (folosind două sau mai multe reguli)
Strategia cognitivă: adopta, creaza
Atitudine: alege, prefera, favorizeaza
Îndemânare: executa, efectueaza
Cele nouă evenimente ale instruirii (ca și condiții de învățare)
Abilități intelectuale
1.Diferențiere: distinge, diferențiaza
2.Concepte concrete: identifica, numeste, specifica, eticheteaza
3.Concepte definite: clasifică, sortează (prin definiție)
4.Reguli: demonstrează, arată, rezolva (cu o singură regulă)
5.Reguli superioare: genereaza, dezvolta, rezolva (folosind două sau mai multe reguli)
Strategia cognitivă: adopta, creaza
Atitudine: alege, prefera, favorizeaza
Îndemânare: executa, efectueaza
Cele nouă evenimente ale instruirii (ca și condiții de învățare)
Potrivit lui
Gagne, învățarea are loc într-o serie de evenimente de învățare. Fiecare
eveniment de învățare trebuie să fie realizat înainte de următorul pentru ca
învățarea să aibă loc. De
asemenea, evenimentele de instruire ar trebui să reflecte evenimentele de
învățare:
1.Captarea
atenției: Pentru a asigura climatul instruirii, trainerul stimulează atenția.. Acest lucru
ar putea implica utilizarea schimbărilor bruște în instruire.2.Informarea cursanților cu privire la obiective: Trainerul comunică obiectivele cursului și centralizeaza asteptările cursanților.
3.Stimularea experientelor anterioare de învățare: Trainerul le cere participanților să-și amintească alte cursuri sau experiențe de învățare relevante pentru subiectul în discuție pentru a testa nivelul de cunoaștere.
4.Prezentarea motivației (de participare la curs): Trainerul pune accent pe caracteristicile distincte ale cursului și scoate în evidență motivele pentru care cursanții ar trebui sa se implice în activități.
5. Ghidarea experienței de învățare: Trainerul îi ajută pe cursanți să înțeleagă conceptele (codare semantică) prin organizarea cursului și relevanța răspunsurilor.
6. Încurajarea implicarii: Trainerul le cere cursanților să demonstreze învățarea prin implicare activă și raspunsuri relevante.
7. Acordarea feedback-ul: Trainerul oferă un feedback asupra performanței cursanților.
8. Evaluarea performanțelor : Trainerul evaluează performanțele cursanților și prin feedback, consolideaza experiența de învățare.
9.Crestere retentiei și transferului: Trainerul concepe și implică participanții în variate aplicații practice pentru inlesni transferul de competență.
Bibliografie
Gagné, R. M.
(1985). The conditions of learning (4th ed.). New York: Holt, Rinehart &
Winston.
Gagné,
R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction.
Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu