Translate

luni, 11 martie 2013

Trend-uri care influenteaza trainingul in 2013

Toti profesionistii in training si-au pus aceeasi intrebare inca din 2012. Ce noutăți vor fi anul acesta in training si cum va evolua piata de formare? Cu siguranță aici vorbim de cel puțin trei aspecte în ordine precisa:
1. Existența fondurilor disponibile pentru formare.
2. Cererea pe piață determinată de nevoi specifice (măsură reactivă).
3. Crearea nevoii de training prin introducerea unor noi modele, metode, etc (masură pro-activă).
 
Asa cum am aratat si in alte articole, nici anul 2012 nu a fost unul grozav pentru jucatorii din piața de formare, in conditiile crizei economice. Desigur au fost și excepții, absolut conjucturale, iar cei cativa care au castigat anul trecut peste medie au facut-o fie din contracte mai vechi fie au castigat licitatii publice consistente (de ex. din fonduri structurale). Nivelul unei piete insa nu e data de cativa campioni, la fel cum nivelul educatiei nu este dat de cativa olimpici. In 2012, majoritatea cererii de formare a venit din partea beneficiarilor de proiecte din fonduri structurale (in special POSDRU, PODCA si asistenta tehnica a programelor operationale). Clientii privati și multinationalele din cauza taierilor de bugete la training fie s-au descurcat in regie proprie fie au comandat training foarte specializat adresat in principal managementului (vanzari, leadership, creșterea performanței, etc). Unele companii au optat doar pentru coaching-ul managementului superior. Piața cursurilor open, deși promoveaza o oferta bogata a dus lipsa de clienti (cu bani) și in 2012, in general clientii achizitionand cursuri pentru necesitati imediate (diplome) pentru care au fost dispusi sa plateasca intre 100-200 Euro/curs. Alte piedici in 2012 au fost legate de dificultatea participării la licitatii publice cu oferte competitive din cauza criteriului de selectie „pretul cel mai scazut” ales de majoritatea beneficiarilor din teama de a nu fi contestați si intarzierea platilor din fonduri structurale și blocarea unor programe.  Chiar si asa, daca ar fi sa excludem banii veniti din fonduri structurale imaginea pietei de training ar fi tragica. Dupa unele publicatii si estimari, in 2012  s-ar fi cheltuit sub 10 milioane de euro pe educatia/formarea adultilor din bani privati.  Este ridicol la o populatie de 20 de milioane de suflete. Matematic ar rezulta ca fiecare persoana activa ar fi cheltuit aproximativ 1,5 Euro pe educatie in 2012 :-). Desigur, multi s-au format pe bani publici.
 
Trend-uri in 2013 
 
Din discuții cu alți specialiști în formare dar observand și predictiile din alte piete mult mai avansate (SUA, Marea Britanie) iata care ar fi trend-urile care influenteaza dezvoltarea resurselor umane in 2013.
 
- Usoară creștere a bugetelor private pentru formare. Creșterea capacității de plată din fonduri structurale incepand cu aprilie-mai.  
- Eficacitate și eficiență. HR managerii vor fi presati de catre management si angajati pentru mai multa transparentă în alegerea programelor și furnizorilor de training din dorinta de a obtine cu buget minim exact competențele de care au nevoie angajatii conform fiselor de post/alte cerințe imediate.
- Coachingul va lua amploare insa și aici se cer rezultate observabile imediat.
- Cererea de cursuri pe soft-skills este asteptata sa creasca in a doua parte a anului. Aici exista iar dependenta de platile facute pe fonduri structurale.
- In paralel cu iesirea din recesiune si cu cresterea economica va fi o cerere crescuta a programelor de leadership. Companiile doresc sa ocupe un loc cat mai de top la iesirea din criza.
- Se va amplifica trendul-ul cursurilor customizate/tehnice care sa produca efect imediat in randul angajatilor companiei care le-a comandat.  
- Companiile vor folosi trainingul pentru fidelizarea angajatilor
- eLearning și blended learning vor continua sa crească, fiind forme de livrare cu preturi mai scazute.
- Piata de formare isi va continua stratificarea. Marii jucatori au resurse pentru a investi in dezvoltarea programelor de formare, inovare, marketing, tenders&biddings. Singuri sau in parteneriat vor aspira cele mai profitabile contracte in special din zona privata. Jucatorii medii/mici care demonstreaza flexibilitate in preturi si marje de profit vor castiga contracte din licitatii publice și cursuri open.  
- Va creste cererea pentru certificari recunoscute international pentru domeniile in care instituțiile românești interacționează cu cele din strainătate.  
- Furnizorii mici/medii de formare au inteles ca e greu sa obtii contracte din bani publici datorita cerintelor exagerate (de cele mai multe ori), iar cuvantul de baza pe 2013 va fi parteneriatul pentru a indeplini cumulativ toate criteriile.    
- Treptat furnizorii de formare vor dori sa angajeze proprii formatori pentru a dezvolta si livra cursurile, pentru a optimiza costurile si a avea oarecum exclusivitate pe diferite modele/metode de formare.
- Rolul social media se va amplifica in training (in special legat de recomandari)
 
 
Ce sa faci in 2013 ca furnizor de formare?
 
- Diferențiaza-te de mainstream. Inoveaza.
- Parteneriaza-te si imparte resursele educaționale cu alianța
- Ofera un spațiu de discuții/dezbatere/asistență fostilor cursanti.
- Participă la licitații publice cu oferte competitive
- Certifica-te in domeniul calitatii, alte domenii.
- Renuntă la cursurile generaliste pe care le face oricine.
- Investeste in imagine si marketing DUPA ce ai o oferta atractiva la nivel de 2013-2014.
- Fidelizeaza-ti trainerii, incurajeaza mobilitatea si noutatea in training.
- Fii prezent la evenimente de profil și in social-media.
- Alegeti segmentul la care te adresezi si incearca sa-i anticipezi nevoia si valoarea de piata.
- Practică prețuri decente...si o marja de profit acceptabila in actualul context.
- Nu promite ce nu poti oferi.  
- Orice relatie de afaceri este o relatie. Relatia trebuie intretinuta...
- Pregateste-te pentru 2014.
 
          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu