Translate

luni, 18 martie 2013

Cititi vreodata termenii legali ai unui site?

Informatia inseamna putere, e bine cand o obtinem ieftin, dar cand o obtinem gratis si o putem vinde scump e extraordinar!
 
"Aveti grija ce postati pe facebook sau youtube!" este indemnul pe care il auzim cel mai des, inclusiv Obama a zis-o. Greseala in general e aceea ca utilizatorii unui site (de socializare, dar si altele) nu citesc aproape niciodata termenii legali. Eu recunosc, mi-am suspendat contul de facebook acum 2 ani dupa ce am citit termenii legali. Nu imi era de spionaj cat de principiul in sine.  Mi se parea ingrozitor ce scria acolo, nu mai vazusem niciodata pana atunci ca un site sa spuna explicit ca datele despre tine vor fi PRELUCRATE in SUA, devin proprietatea facebook, pot fi folosite ulterior dupa cum doreste proprietarul si mai mult contul nu poate fi sters. Stiu, la fel mi-am zis si eu initial, ca nu am nimic de ascuns, ca daca vrea vreo "agentura" sa afle ceva oricum afla. Dar pana la urma m-am infuriat si am zis, de ce sa le dau eu mura in gura? De ce sa faca facebook sau alta companie bani pe spatele meu catalogandu-ma drept consumator tip X, observandu-mi obiceiurile, reteaua, preferintele, lipsurile, retetele de succes, etc.
Sunt uimit cum unii isi dezvaluie public absolut toate informatiile despre ei si retea, inclusiv cele care nu-i pun intr-o lumina favorabila. Ma distreaza teribil ca aud in contextul social media EU NU AM NIMIC DE ASCUNS! Pariu ca majoritatea celor care au postat tot soiul de "prostioare ale tineretii" deja regreta. Nu doar pentru postarea initiala dar mai ales pentru completarile ulterioare din partea prietenilor binevoitori. Aspiratia catre o functie publica iti poate fi compromisa daca cineva (presa sau adversarul politic) are acces la acele informatii care nu iti fac onoare.     
Daca cineva interesat coroboreaza datele conturilor din Facebook, Linkedin, Twitter, Hi5, Myspace, etc., nu numai ca obtine o imagine clara a persoanei in cauza, dar poate afla detalii (picante) din trecut, intentiile, obiceiurile, preferintele si planurile de viitor.  Daca nu va doriti asta, inainte de a va face cont pe un anumit site cititi termenii legali. Va intereseaza in primul rand ce se intampla cu datele pe care le postati (articole, comentarii, poze, video, etc.), cine are acces la ele, cine este proprietar din mometul postarii.
 
Public vs. Private
 
Tine de utilizator cat din ce posteaza este public sau privat. Exista Setari sau Preferinte. Dar chiar daca alege ca un continut sa fie privat si aratat doar unui grup restrans el, conform termenilor legali, poate fi prelucrat de proprietarii site-ului. Deci pana la urma nu poti avea continut absolut privat pe un site public. Desigur nu este listat la cautare dar cu siguranta cineva mai are acces. O alta chestiune e legata de accesul serverelor publice la documente personale, ex. DropBox sau Google Drive. O facem de buna voie dar suntem siguri ca doar noi avem acces la acele documente :-)?
Putem trai fara retele sociale? Evident ca da, insa am inceput sa fim dependenti de ele ca sursa de informatie si cadru de manifestare. Si atunci solutia corecta ar fi sa le folosim dar cu prudenta si sa citim mereu termenii legali.




Nu sunt adeptul teoriilor conspiratiei insa nici nu putem ignora faptele. Iata o parte din lucrurile care te pun pe ganduri:


 
In spatele unor site-uri care ar trebui sa fie distractive si prietenoase se afla o intreaga armata de facut bani prin insusirea si manipularea datelor utilizatorilor, exploatarea profilurilor, chiar si a trasaturilor personale din pozele publice. Pentru marketing cunoasterea profilului consumatorului este foarte importanta  dar cand intra in posesia unei baze de date cu potentiali clienti clasati gata dupa nume, prenume, poza, preferinte, gusturi, etc. este aur curat.  Astfel, ti se sugereaza ce sa mananci, cu ce te imbraci, ce scoli sa faci, ce joburi ti se potrivesc, unde sa pleci in vacanta. Recunosti ca ai inceput sa fii manipulat? Nu e asa ca e grozav?
 
 
 P.S. Cel mai tare ma distreaza cei care platesc bani adevarati pe bani virtuali pentru jocurile din FB :-)...si ce discounturi primesc la fiecare logare...
 
 
       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu